99% van de 7500 medewerkers is vrijwilliger

26-08-2016

99%. Van een professionele winkelketen. Dat is waanzinnig.
Commercie en idealen gaan bij de Wereldwinkel samen, maar hoe gaan commercie en vrijwilligers samen?

Dé fairtrade cadeauwinkel van Nederland bestaat al bijna 50 jaar, heeft 220 winkels en draait op heel veel vrijwilligers en een handjevol beroepskrachten. Nieuwsgierig naar hoe deze organisatie dat doet, ging ik op bezoek en sprak ik Ron (formulemanager) en Sandra (vrijwilliger). Gebaseerd op hun verhalen over successen en hobbels; 5 adviezen!

 

1. Zorg voor lokaal eigenaarschap door vrijwilligers

Juist omdat het een ‘eigen’ winkel is, door (bijna) 100% vrijwilligers, is de motivatie enorm om het tot een succes te maken. Veel meer dan wanneer de vrijwilliger alleen de vrije dag van de beroepskracht zou opvangen.

 

2. Investeer voortdurend in commitment tot het geheel

De kracht van de Wereldwinkel zit ook in de gezamenlijkheid. Neem de uniforme huisstijl. Essentieel voor zichtbaarheid en professionaliteit, maar alleen succesvol als iedereen meedoet. Dus om iedereen mee te krijgen moet een landelijk bureau met hele goede plannen komen, goed in contact staan met de locaties en feedback serieus nemen.

 

3. Wees niet bang om mensen kwijt te raken

Commerciële bedrijven vrezen niet om de medewerkers die afhaken doordat ze zich niet kunnen vinden in veranderingen. Bij vrijwilligersorganisaties ligt dat anders, want vrijwilligers zijn er niet voor jou, jij bent er voor hen.

Hierdoor gaan veranderingsprocessen democratischer en duren ze langer.
Maar een winkel moet open en verkopen en dus meegaan met de tijd en veranderingen. Wees in dat geval niet bang om op die weg soms mensen kwijt te raken. Er komen ook weer nieuwe mensen voor terug.

#a62a7b

header

4. Blijf op zoek naar diversiteit binnen teams

Je kunt vrijwilligersorganisaties zien als communities. Een groep mensen met dezelfde idealen. En wat communities met elkaar gemeen hebben: ‘soort zoekt soort’. Dat is positief omdat de community groeit en sterker wordt, maar kan betekenen dat je een beperkte klantenkring aanspreekt wat een belemmering is voor het vergroten van je bereik en dus je voortbestaan.
Kijk kritisch naar de taken en functies. Zijn ze zo ingericht dat het diverse groepen vrijwilligers aanspreekt? Een jonge student die naast de winkel woont kan geen dagdeel in de winkel staan, maar misschien wel de social media doen.

5. Stel realistische verwachtingen

Vrijwilligers zijn vaak even professioneel als beroepskrachten, maar waar beroepskrachten werken in opdracht van hun baas, werken vrijwilligers als en zoals zij het willen. Althans dat is – binnen kaders – hun recht. Daar hoort bij dat je flexibeler moet zijn in kwaliteitseisen. Misschien wil niet iedereen op die ene hospitality training of verandert de inrichting minder vaak dan bij de buurwinkel. Je moet streven naar een bepaald niveau van kwaliteit, maar daarin raak je op een keer ook de grenzen van vrijwilligerswerk.

Veel dank voor jullie kennis en inspiratie, Ron van Vliet en Sandra Verheul!

www.wereldwinkels.nl

Foto’s gemaakt bij Wereldwinkel Gouda