Goed vrijwilligersbeleid in 5 stappen

05-01-2016

In een ideale wereld omarmen vrijwilligers en beroepskrachten elkaar, maar in de realiteit ligt het soms knap lastig. 

 

Ontevreden beroepskrachten die vinden dat vrijwilligers te dominant aanwezig zijn of zelfs bang zijn om hun baan te verliezen. Vrijwilligers die van mening zijn hetzelfde werk te doen als beroepskrachten, terwijl ze er niet voor betaald krijgen. Kortom; frustratie. Hartstikke zonde.

 

Rondvraag in de praktijk levert één heel heldere behoefte op: “We willen duidelijkheid.” Basisafspraken over wie wat doet, wie verantwoordelijk is, hoe de begeleiding eruit ziet enz. Zodat je van te voren weet: “Dit staat me te wachten, hier wil ik me aan committeren.”

 

Dus wees lief voor jezelf en zet die paar afspraken op papier. Kort en bondig. Het scheelt irritatie en ontevredenheid en zorgt voor zoveel mogelijk tijd voor het échte werk.

Rondvraag in de praktijk levert één heel heldere behoefte op: “We willen duidelijkheid.”

Mijn 5 stappen voor goed vrijwilligersbeleid op een rij:

 

  1. Visie
  • Neem de visie en doelstellingen van je organisatie als uitgangspunt.
  • Omschrijf hoe vrijwilligers daaraan bijdragen.
    TIP: Neem vrijwilligers mee in organogram.

 

  1. Taken & verantwoordelijkheden
  • Omschrijf taken en verantwoordelijkheden per functie.
  • Leg vast wie de vrijwilliger aanstuurt en hoe.
    TIP: Zorg dat elke vrijwilliger een vaste contactpersoon heeft.

 

  1. Begeleiding
  • Omschrijf de stappen die een vrijwilliger doorloopt van werving tot vertrek. (Selectie, inwerken, scholing, evaluaties enz.)
    TIP: Maak altijd afspraken over de duur van de samenwerking.

 

  1. Team
  • Zorg dat iedereen op de hoogte is van afspraken.
  • Laat de beroepskracht en vrijwilliger samen een overeenkomst ondertekenen.
  • Zorg dat beroepskrachten kennis hebben over begeleiden van vrijwilligers.
    TIP: Neem de begeleiding van vrijwilligers mee in de functieomschrijving en competentieprofiel van de beroepskracht.

 

  1. Praktische zaken
  • Vrijwilligerscontracten
  • VOG’s
  • Vrijwilligersvergoedingen
  • Verzekering
  • Bedankjes
  • Teamuitjes enz.
    TIP: Standaardiseer processen. (Inschrijfformulieren, introductietrainingen, registratiesystemen enz.). Zo hoeft niet elke medewerker het wiel opnieuw uit te vinden.

 

Veel plezier ermee!